Borås Bil. Precis rätt nu - och med flexibilitet för framtiden.
Med modern teknik och bra projektering kan man skapa säkra och utbyggbara lösningar på ett ekonomiskt riktigt sätt.
Borås Bil startade redan år 1936 och affärerna har rullat på ordentligt sedan dess. Idag har företagsgruppen vuxit till att bli en av de största aktörerna inom personbilar och lastvagnar i Västsverige.
”De senaste tio åren varit fantastiskt bra ”, berättar Kenneth Widenby som är fastighetsansvarig på Borås Bil. ”För oss har det varit högkonjunktur inom både person- och lastbilar hela tiden. Och det verkar till och med som att vi blivit Västsveriges största däckgrossist trots att vi egentligen inte är en däckfirma. Så vi är nöjda och glada och fortsätter att jobba på för att bli ännu bättre.
En annan sak som Kenneth är nöjd med är det brandlarm som installerats i lastvagnsavdelningen på den 2500 m2 stora byggnaden på Hultagatan 51 i Borås.
”Vår utgångspunkt var att larmet skulle täcka så mycket som möjligt utan att vara världens dyraste eller det allra billigaste. Prioritet nummer ett var naturligtvis säkerheten och nummer två var pengarna. Så jag pratade med Björn Djupbäck på LåsTeam om detta, de har förstått vad vi vill och hur vi tänker och kunde därför komma fram med ett perfekt förslag. Eftersom detta är en verkstad för tunga fordon, såväl lastvagnar som bussar, så kan ju miljön bli lite mer extrem - med stark värme, öppna flammor, gas och illaluktande element. Därför måste de detektorer som sitter här kunna täcka allt. Vi har fyra värmedetektorer, sexton optiska rökdetektorer samt sex multidetektorer som har programmerats för att passa vår verkstad. Och LåsTeam har skött sig mycket bra, hittills har allt fungerat utan några problem eller några falsklarm”, avslutar Kenneth.
Intelligent utrustning, smart tänkt
”De detektorer vi valt är från Eltek IQ8Quad serien”, säger Björn Djupbäck från LåsTeam. ”De är i framkanten inom teknikområdet och är därför extremt lämpliga för denna typ av miljöer då de kan programmeras och de har en egen intelligens så att detektorerna kan analysera avvikelser i omgivningen och även anpassa sig till förändringar. Och om man vill kan addera ny utrustning eller nya funktioner till brandlarmsslingan, som t ex hänvisningsskyltar eller nödljus, utan att behöva göra en massa nya kabeldragningar eller 230v-inkopplingar. Nu har vi satt en god grund genom noggrann projektering och val av en teknologi som är både effektiv och ekonomiskt riktigt och som ger alla möjligheter till att komplettera och/eller bygga ut”.
Med andra ord borde Borås Bil kunna fortsätta att se fram emot en ljus och säker framtid. På alla sätt och vis, och speciellt när det gäller brandlarm.